9/11

fdsfs

Bron

9/11 is een dag die niet veel mensen zullen vergeten. Vandaag is het precies 14 jaar geleden dat de vreselijke aanslagen gepleegd werden. Ik wou er graag even wat aandacht aan besteden.

Aangezien ik niet kan verwachten dat iedereen precies weet wat er toen is gebeurd, zal ik hieronder even een stukje citeren vanaf Wikipedia.

Op deze datum boorden zich twee vliegtuigen in de Twin Towers van het World Trade Center, gelegen op de zuidelijke punt van Manhattan in New York City en een ander vliegtuig in het Pentagon, in de buurt van Washington D.C. Een vierde vliegtuig stortte neer in de buurt van Shanksville (Pennsylvania). Alle vier de passagierstoestellen vlogen binnen het normale dienstrooster. Twee toestellen waren eigendom van America Airlines en twee van United Airlines

De aanslagen werden volgens officiële rapporten uitgevoerd door negentien uit het Midden-Oosten (met name uit Saoedi-Arabië) afkomstige leden van Al Qaida.

Deze terroristische aanslagen worden beschouwd als een van de grootste uit de geschiedenis. Bij de aanslagen kwamen bijna drieduizend mensen, afkomstig uit meer dan 90 landen, om het leven.

Bron

wtc+rainbow+9+10
Bron

Hoe mooi is deze foto? Gisteravond begon een regenboog precies waar het WTC stond. Toeval of niet? 

Ik weet het nog wel, een klein beetje. Als bijna vijf-jarig meisje zat ik, waarschijnlijk, nietsvermoedend te spelen en alle volwassenen keken TV. Toen hoorde ik ze geschokt reageren, en toen ik naar de televisie keek, zag ik een enorm gebouw branden. Dat was niet het enige, ook de mensen op TV waren geschokt en in paniek. Pas jaren later begreep ik waarom er zo geschokt werd gereageerd.

Eigenlijk weet ik zelf niet eens zo goed waar ik eigenlijk heen wil met dit artikel. Wat valt er eigenlijk over te zeggen? Ik vind het natuurlijk verschrikkelijk voor de nabestaanden. Ik kan me haast niet voorstellen wat voor machteloosheid je voelt. Misschien vind ik het nog wel erger voor de slachtoffers die toen zijn omgekomen. Ook hierbij kan en wil ik me niet eens voorstellen wat er op die dag door al die mensen heenging. Denk je even lekker op vakantie te gaan en dan overkomt zoiets verschrikkelijks je. Wat kan je doen als een stel kapers, (die ik eigenlijk meer monsters vind), je ineens vertellen dat ze bezig zijn met een aanslag en jij (en misschien je hele familie) daar de dupe van zijn? Hoe verschrikkelijk is het om te weten dat de laatste minuten van je leven in zijn gegaan, en je totaal machteloos staat en niks kunt doen? Er zijn haast geen woorden voor.

En dan het hele World Trade Center vernietigen? Hoe ziek is dat? Wat zou er door die mensen heen zijn gegaan? Je kijkt nietsvermoedend even achter je en ziet een vliegtuig steeds dichterbij komen en nog dichterbij, en dan ben je er ineens niet meer? En wat nou als je vast zat op een verdieping, en door het vuur geen enkele kant op kon, en de keuze moest maken of je de verbrandingsdood tegemoet ging, of dat je van zoveel meters naar beneden moet springen? Wat kies je? Voel je intense paniek, of een rust, omdat je toch weet dat je dit niet zult overleven en er maar vrede mee moet hebben? Kijk je je collega’s wanhopig of geruststellend aan? Denk je aan familie en vrienden, of probeer je juist helemaal nergens aan te denken?

We kunnen ons het allemaal niet voorstellen, en dat willen we ook niet.

Nog steeds heb ik geen idee waar ik nou eigenlijk heen wil met dit artikel. Misschien hoeft er ook geen duidelijke boodschap aan vast te zitten.

Er valt met geen woorden uit te drukken hoe vreselijk die dag toen moet zijn geweest. Niet voor niks word deze dag elk jaar zo groot herdacht. 11 september 2001 is een dag geweest die de hele wereld heeft veranderd.

Rust in vrede allemaal.  †

4 gedachtes over “9/11

  1. Ja, wat verschrikkelijk he?
    Ik snap niet hoe je je iemand kan vermoorden, er zaten gewoon kinderen in het vliegtuig, jonge studenten die eindelijk het opleiding Mogen doen die ze van droomden. Volwassen mensen met kinderen, ouderen mensen. Hoe kan iemand zoiets doen?
    Ik heb daar maar een antwoord op, en ze zijn gewoon psychobaten. Psychobaten hebben geen gevoel, ze hebben geen emotie, ze kunnen niet voelen hoe iemand ze zich zouden voelen. Ik beschouw ze als een pop met een leven. Ze lijken op een mens, maar ze hebben geen emotie of hard. Dus die psychobaten ook.
    Maar eerlijkgezegd, er gaan duizenden mensen dood op dit moment, in Syrie en Irak. Moet je dat is voorstellen.

  2. Ik denk ook dat het een inside job was en dat de Amerikanen hier zelf achter zaten. Net als in de tweede wereldoorlog toen de duitsers dat ook deden om een oorlog te beginnen en toen ze de reichstaggebouw bombardeerden. Ze gaven toen een communist de schuld en dat was de reden voor hun war on terror.

Geef een reactie

