Tips voor als je ongesteld bent

dwdwd

Bron

Bijna ieder meisje moet er elke maand toch echt aan geloven: de menstruatie. De een heeft er wat meer last van als de ander. Vandaag ga ik met jullie mijn tips delen die die ene week in de maand misschien toch iets prettiger zouden kunnen maken.

Eventjes vooraf; mijn menstruatie is meestal heel heftig. Hoofdpijn, rugpijn, misselijk, moe, chagrijnig en vooral: buikpijn! Ik heb niet een bepaalde aandoening op menstruatiegebied (voor zover ik weet) waardoor mijn klachten erger zijn dan bij bijvoorbeeld veel vriendinnen van mij. Ik voel me weleens zo naar, dat ik gewoon thuis blijf van school omdat ik me écht niet lekker voel. Door de jaren heen heb ik voor mijzelf ontdekt wat ik fijn vindt, en ik wil die tips graag met jullie delen.

1. Accepteer het 

Probeer je er niet tegen te verzetten. Je voelt je nou eenmaal even heel erg rot, en dat kan en mag. Wat ik weleens had was dat ik het hele gebeuren probeerde weg te wuiven. Ik ging dan bijvoorbeeld gewoon afspreken met vriendinnen terwijl ik me daar eigenlijk helemaal niet goed genoeg voor voelde. Toch bleef ik maar doorgaan met van alles en uiteindelijk voelde ik mij alleen maar rotter. Probeer het dus te accepteren als je je niet goed genoeg voelt om bijvoorbeeld naar school te gaan, of naar je werk of naar een andere afspraak. Het is oké.

2. Als het toch moet

Als je dan, ondanks dat je je niet lekker voelt, toch ergens naartoe moet, verzorg jezelf dan even extra goed. Stel het is zondag en ik moet op maandag van alles doen, dan zorg ik ervoor dat zondag een speciaal verzorgdagje voor mijzelf wordt. Lekker douchen, een lekkere pyjama, kop warme thee en een warme kruik en dan de hele dag lekker in bed, of op de bank liggen. Wel met mijn laptop natuurlijk, zodat ik Netflix kan kijken, of blogs en Youtube filmpjes door kan kijken. Als je nog naar school gaat of studeert, kun je natuurlijk ook gewoon huiswerk maken. Het komt er in ieder geval op neer dat ik op zo’n dag lekker tot rust kan komen. Dit vind ik zelf erg prettig. Als je niet een hele dag ervoor kan uit trekken, kan je het ook gewoon bij een middagje of avondje houden. Zolang je maar tot rust komt.

3. Probeer de pijn te ‘accepteren’

Jep, laat het toe. Probeer je niet teveel te ‘verzetten’ tegen de pijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Vaak wordt het dan alleen maar erger. Op dat soort momenten word ik vaak onrustig en ben ik gespannen, waardoor de pijn alleen maar erger wordt. Als ik ontspan en de pijn gewoon toelaat, dan kan ik gewoon wat rustiger worden en wordt de pijn ook minder. Als de pijn echt te hevig wordt, zodat je er bijvoorbeeld niet door kan slapen of er wakker van wordt, dan kun je altijd nog paracetamol, ibuprofen of een andere pijnstiller innemen.

4. Vakantie

Ga je op vakantie en wordt je dan ongesteld? Slik dan gewoon de pil door! Je hoeft dit niet forever te doen, maar gewoon totdat je weer terug bent van vakantie. Is toch veel fijner dan je rot voelen en de ongemakjes met zwemmen?

5. Slapen

Als het lukt, ga dan even slapen. Dit verricht echt wonderen bij mij, ik voel me als ik wakker wordt dan echt stukken beter. Ook als je ziek bent (griep enzo), probeer dan ook zoveel mogelijk te slapen. Het helpt, echt waar.

6. Doe of eet iets waar je blij van wordt/je beter door voelt

Lees: chocolade kopen en deze vervolgens opeten. Deze spreekt voor zich toch? 🙂

Dit waren mijn tips voor als je last hebt van je menstruatie.

 

Wat werkt bij jou als je ongesteld bent? 

Bedankt voor het lezen & tot snel! x

3 gedachtes over “Tips voor als je ongesteld bent

  1. Hele goede en handige tips! Sinds ik mijn huidige pil slik hoef ik niet meer elke maand ongesteld te worden, dat scheelt echt enorm. Vroeger slikte ik altijd Aleve Feminax tegen de pijn, dat hielp ook veel.

Geef een reactie

