Politie haat?

logo_landelijke_layout_Twitteraccounts_400x400Afbeelding is van Google

Het is vast niemand ontgaan dat de politie de laatste tijd erg vaak in het nieuws is. Of dit nou positief of negatief is, ik lees de laatste tijd van alles. Nu wou ik daar wel eens mijn mening over kwijt.

Er waren de afgelopen weken een paar dingen die mij wel hebben geraakt, zoals de dood van die Arubaanse man (ik heb zijn naam opgezocht, hij heette Mitch Henriquez). Hoewel het volgens mij nog niet 100% zeker is dat de oorzaak van zijn overlijden door de politie komt, wijzen heel veel zaken er wel op. Dit soort nieuws vind ik nooit prettig om te horen. Ik snap het heus wel dat je hard moet optreden als iemand niet wilt meewerken, maar om zó ver te gaan dat er iemand aan overlijdt snap ik niet.

Verder lees ik wel meer van dit soort zaken, dat politie agentjes te snel losse handjes hebben. Ik lees ook genoeg verhalen dat politieagenten heel erg misbruik maken van hun macht. Ook dit is een zaak waar ik geen begrip voor heb. Er kwamen altijd al wel negatieve verhalen over de politie binnen, maar ik heb het nooit zo erg gezien als nu. Misschien was het er wel, maar was ik er niet zo mee bezig. Nu hebben we natuurlijk Facebook, en hoewel je niet altijd alles moet geloven wat iemand zegt, zitten er ook mensen tussen die keiharde bewijzen hebben. Sommige foto’s en video’s liegen er niet om, een beeld zegt tenslotte meer dan duizend woorden, toch? Vaak denk ik van wel. Aan de andere kant weet je nooit wat er is gebeurd vóórdat iemand is begonnen met filmen. Toch vind ik ook weer dat dat bepaald gedrag van sommige politieagenten niet goed praat.

Naast politieagenten die de laatste tijd misschien niet zo lekker bezig zijn, zijn er ook zát politieagenten die hun werk meer dan goed doen. Voor deze mensen kan ik alleen maar heel veel respect hebben. Er was een verhaal/brief, van een politieagent, die mij toch wel aan het denken heeft gezet. Achteraf bleek de brief waarschijnlijk gekopieerd te zijn van een agent, maar toch bleef ik het een mooie brief vinden. Een stukje, waarin ik mijzelf herkende, greep mij toch wel aan.” Het spijt me dat ik soms onbeleefd lijk. Ik vergat in winkel terug te lachen, omdat ik was afgeleid door de herinnering van een jongen die mij ooit snikkend vertelde hoe zijn broer verdronk, nadat hij hem had moeten wegduwen om zichzelf te redden.” Ja, ik moet zeggen dat ik altijd wel lichtelijk geïrriteerd wordt als ik vriendelijk naar een politieagent lach, maar deze geen kik geeft. ”Jemig, moeilijk hé, even terug lachen. Die voelt zich vast te goed ofzo.” Dit is dan bijvoorbeeld een gedachte die door mij heengaat, niet beseffende waar zo’n persoon op dat moment met zijn gedachte zit.

Al met al, er zullen altijd politieagenten zijn die misbruik maken van hun macht en onterecht handelen. Er zullen ook altijd politieagenten zijn die zich uit hun naad werken voor ons, de burgers. Ik snap sommige haat voor bepaalde gebeurtenissen waar de politie een negatieve rol heeft. Ik denk dat je van binnen echt wel een goed mens bent, anders wordt je toch geen politieagent? Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand alleen maar politieagent wordt om misbruik te maken van zijn macht. Er is één zin waar sommige mensen beter over na zouden moeten denken, hoe cliché hij ook is. Je loopt te zeiken over de politie, maar wie ga je bellen als je zelf een keer in de problemen zit? (of zoiets.)

De slechte daden van de politie mogen zeker niet goed gepraat worden, maar blijf onthouden dat er altijd goede en slechte mensen zullen zijn. Politieagenten zijn ook maar mensen en ieder mens maakt fouten.

Hoe denk jij erover?

Bedankt voor het lezen & tot snel! x

3 gedachtes over “Politie haat?

  1. Goed geschreven! Ik heb hetzelfde gevoel erover. De politie is er uiteindelijk om ons te helpen en te beschermen, het zou anders één grote rotzooi worden. Helaas is er nou eenmaal veel corruptie en machtmisbruik, maar in welke branche is dat niet zo? Ziekenhuizen, de media, docenten, ga zo maar door.. overal zitten er rotte appels tussen.

Geef een reactie

