Transgender zijn

herfst

Bron

Even iets heel anders dan beauty of fashion, ik ga het namelijk hebben over genderdysforie of transgender zijn. Ik zal er verder niet teveel omheen draaien en gelijk met de deur in huis vallen.

Nou kan ik mij goed voorstellen dat je niet helemaal weet wat genderdysforie is, daarom ga ik dat eerst even kort uitleggen.  Eigenlijk betekent het dat je in het verkeerde lichaam geboren bent. Je voelt je een meisje, je zou het liefst jurkjes en rokjes dragen en je lange haren mooi doen, maar je hebt het lichaam van een jongen. Andersom net zo, je zou bijvoorbeeld het liefst stoere jongenskleding aan willen hebben en een leuk kort kapsel, maar je bent een meisje. Sommige mensen vinden het een ziekte, maar ik denk daar heel anders over.

Nou heb je ook nog het woord: transeksueel of transgender. Dit betekent dat je op een bepaald punt in je leven er voor kiest je niet langer meer te gedragen als je biologisch geslacht. Als je een jongen bent, kies je ervoor om je haren te laten groeien, vrouwenkleding te gaan dragen en misschien zelfs make-up. En als je een meisje bent, knip je je haren kort, en ga je mannenkleding dragen. Dit zijn natuurlijk allemaal voorbeelden, dus dit hoeft niet altijd zo te zijn. Als jij en je omgeving helemaal zeker zijn van genderdysforie, dan kan het zijn dat je in de puberteit, puberteitsremmers krijgt. Bij meisjes betekent dit bijvoorbeeld dat ze niet meer ongesteld zullen worden en dat hun borsten niet meer zullen groeien. Ook krijgen ze bijvoorbeeld hormonen toegediend, wat er voor zorgt dat ze meer haargroei krijgen en soms zelfs een zwaardere stem. Als ik het goed heb, krijgen jongens dan vrouwelijke hormonen toegediend, dit houdt in dat hun tepels steeds meer op borsten gaan lijken en dat de snelle haargroei (bijvoorbeeld baardgroei) ook wat minder wordt.

Dit is genderdysforie even snel samengevat met wat voorbeelden. Ik ben natuurlijk geen deskundige of wat dan ook, dus als ik het fout heb mag je me zeker corrigeren.

Ik ken iemand die transgender is, namelijk Shelly, en vandaag ga ik jullie kennis laten maken met haar. Ik heb Shelly leren kennen als jongen, toen ze nog Ricky heette. Ze stelt zich eerst even kort voor aan jullie, en daarna zien jullie wat antwoorden op wat vragen die ik aan haar heb gesteld.

 

Heeii, ik ben Shelly. Ik ben 18 jaar jong en MTF (men to female). Ik ben dus geboren met genderdysforie, dat houdt in dat je je niet thuis voelt in je biologische geslacht. Mijn hobby’s zijn uitgaan met vriendinnen, shoppen, koken en dansen. Wil je meer weten over mijn verhaal? Lees dan dit artikel even want er staan interessante stukken in. Wat ik nog even kwijt wil: accepteer elkaar zoals je bent, want je kan elkaar toch niet veranderen.

IMG-20140825-WA0011

Wanneer bereikte je het punt dat je je niet langer thuis voelde in je biologische lichaam?

Ik bereikte het punt rond mijn vijftiende. Eigenlijk al wel eerder, maar ik wist niet dat het zo diep zat, dus verborg ik het maar.

Heb je het toen gelijk aan je ouders/directe omgeving verteld? 

Nee, ik heb er zelf mee gewacht tot mijn zeventiende. Je bent toch bang voor de reactie’s, maar die vielen uiteindelijk reuze mee. Ik werd eigenlijk gelijk behandeld als een ‘biologische’ vrouw en ik had me geen betere, meer liefdevollere ouders kunnen wensen. 

Hoe was het nou om voor het allereerst te gaan shoppen op de vrouwenafdeling in plaats van de mannenafdeling? En eigenlijk om alles aan jezelf te veranderen? 

Nou Melisa, dat is een gevoel dat niet te beschrijven is. Je kan eindelijk jezelf zijn en lekker je ding doen. Je hoeft eindelijk niet meer in die vieze grote mannenkleding of in joggingsbroeken (zoals jij mij vroeger kende) te lopen, maar eindelijk in lekkere, strakke, maar vooral sexy vrouwenkleding. En alles aan jezelf veranderen is geweldig, je wordt steeds meer jezelf. 

Heb je ook negatieve reacties gehad? En hoe ging je daar mee om? 

Nee, eigenlijk niet. Op één na, van een lerares op school. Zij discrimineerde mij waardoor ik mijn opleiding ben kwijt geraakt, maar ook mijn baan als kapster, omdat zij nare dingen heeft gezegd over mij. 

Zou je ooit een ‘biologische’ vrouw willen worden, met de operaties en al? 

Ja, waarschijnlijk ben ik eind 2016/begin 2017 volledig vrouw. Vijf september krijg ik te horen of ik groen licht heb, dat betekent dat ik dan aan de hormonen mag voor borstgroei, etc. Die moet ik dan twaalf maanden slikken, en dan wordt er een operatie ingepland. 

Heb je al wel eens een vriendje gehad? 

Ja, ik heb nu toevallig een vriendje. Hij heet Stephan en is tweeëntwintig jaar oud.

En hij vindt alles prima, ook de operaties enzo? 

Ja, want hij is zelf ook transgender! 

Is er nog iets wat je kwijt zou willen aan de gene die dit lezen? 

Wees gewoon jezelf en krop niets op, want daar schiet je niks mee op. Zolang je maar jezelf bent is het leven veel makkelijker. Je moet gewoon schijt hebben aan alles, want of je nu wel of niet bekend bent, mensen praten toch wel over je. 

Ik wil Shelly even enorm bedanken voor haar openhartigheid en haar enthousiasme om aan mijn artikel mee te werken. Zonder haar had ik dit natuurlijk niet gekund, haha. We hebben ondertussen leuke gesprekken gehad en ik heb er erg veel van geleerd. Shelly is een hartstikke lieve meid en ik gun haar het beste van alles. Vijf september krijgt ze te horen of ze eindelijk helemaal haar zelf zal kunnen zijn, en ik hoop echt het beste voor haar.

Volgens mij zijn de scholen nu voor bijna iedereen begonnen, of iedereen begint begin september. Het leek mij daarom gepast het artikel rond deze tijd te plaatsen, omdat het zomaar zou kunnen dat jij ook bij iemand in de klas komt die transgender is, of iemand die misschien net wat anders is dan ‘normaal’. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat iedereen elkaar gewoon moet accepteren, maar ook respecteren. Het is absoluut niet nodig om iemand volledig af te kraken en de grond in te boren, wie het ook mag zijn.

Met meer dan duizend woorden te hebben getypt, wil ik aan deze blogpost maar eens een einde breien.

Ik wil nogmaals Shelly heel erg bedanken, en ik wens iedereen een fijn, nieuw schooljaar, maak er wat van! 

10 gedachtes over “Transgender zijn

  1. Ik vind het heel erg knap Shelly dat je er zo open over durft te praten. Natuurlijk praat je over hoe je nu zelf bent, dus dat zou niet “raar” of “moeilijk” moeten zijn… maar ik kan me voorstellen dat andere het er moeilijker mee hebben… Ik ben blij voor je dat je eindelijk jezelf kan zijn 😀

  2. Heel mooi dat je aandacht aan dit onderwerp besteed op je blog. Heb laatst de docu Hij is een zij mer Arie Boomsma gekeken, en dat vond ik ook erg inspirerend. Ben blij dat dokters zoveel kunnen betekenen voor transgenders in hun proces! Heel veel geluk voor de toekomst Shelly!

Geef een reactie

