Wat kan je doen tegen vettig haar?

Wat kan je doen tegen vettig haar?
Als ik mijn haar 2 tot 3 dagen niet was, word het gelijk vet. Iets wat ik eigenlijk heel jammer vind, want ik wil mijn haar helemaal niet zo vaak wassen. Puur omdat dit gewoon slecht is voor mijn haar. Op je hoofdhuid zitten talgkliertjes die talg aanmaken, dat is het vettige wat in je haar, maar ook op je gezicht zit. Talgvet wordt ook wel Sebum genoemd. Dat vettige talg mengt zich op je hoofdhuid ook met zweet, en dat zorgt dus voor vet haar. Wanneer je je haren gaat borstelen, of er met je vingers doorheen gaat, verspreid je het over je hele haar.

Hoe vet je haar is, heeft vrij weinig te maken met welke soort shampoo je gebruikt of hoe vaak je je haren wast. De hoeveelheid talgvet die je aanmaakt kan worden veroorzaakt door dingen zoals hormonen (in de puberteit kun je dus vetter haar hebben!), bepaalde stylingproducten, warmte, (te) heet föhnen, saunabezoeken, etc. Het zou eventueel ook kunnen komen door de voeding die je eet. Vet haar kan ook een medische oorzaak hebben. In zo’n geval moet je even een bezoekje aan de dokter brengen, maar de mensen hebben vet haar door invloeden van buitenaf. Goed, weet je dat ook weer! Maar wat kun je doen om het te verhelpen? Of in ieder geval te verminderen? Hier komen een paar tips:

  1. Borstel je haren niet te vaak en ga er ook niet te vaak met je handen doorheen. Hierdoor verspreid je het talgvet vanaf je hoofdhuid door de lengte van je haar, waardoor dat ook vet wordt.
  2. Je hoofdhuid niet ‘masserend’ wassen.  Als je dat doet, dan stimuleer je de talgklieren waardoor ze nog meer talgvet gaan aanmaken. Iets wat je niet wilt dus.
  3. Geen conditioner op je hoofdhuid. Wat ik ook heb gehoord is dat je de conditioner beter alleen op je haar zelf kan aanbrengen, en dus niet op je hoofdhuid, omdat het anders ook vettig kan worden.
  4. Niet teveel stylingproducten gebruiken. Wat je eerder al hebt kunnen lezen is dat warmte invloed heeft op de aanmaak van talg. Wees dus voorzichtig met dingen zoals een föhn, stijltang en krultang. Sommige serums, crèmes, wax producten en haarlakken kunnen je haren ook vet maken. Ikzelf weet bijvoorbeeld dat mijn haar ontzettend vet wordt van haarlak, dat gebruik ik dus niet meer!
  5. Talkpoeder in je haren! Huh? Talkpoeder? Ja, talkpoeder! Het wonderspul wat voor babybilletjes wordt gebruikt, schijnt ook goed te werken tegen vet haar, omdat het het overtollige vet en zweet opneemt. Je hoeft het alleen maar in je hoofdhuid te masseren, en niet over je hele haar.
  6. Droogshampoo gebruiken. Het bestaat al een tijdje maar ik ken het nog niet zo lang, de droogshampoo’s. Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt, maar over het algemeen heb ik erg goede reviews gelezen over de Batiste droogshampoo’s. Wat doe je ermee? Je sprayt het goedje in je haren, kamt het even door en je haar ziet er niet meer vettig uit! Het voelt ook een stuk fijner aan én je kan het haren wassen nog zo’n 2 dagen uitstellen. Klinkt ideaal toch?

 

Heb jij nog tips tegen vet haar?

Geef een reactie

